alla människor ska behandlas lika

Idag så blev jag väldigt upprörd, eller rent av förbannad när jag besökte min morfar som bor på ett ålderdomshem. Jag tycker att personalen behandlar honom som en jävla grönsak bara för att dem ska få så lite jobb som möjligt, min morfar betalar faktiskt flera tusen i månaden för att han ska få en bra vård. Varje gång jag har kommit och hälsat på så har han legat i sängen och personalen har alltid sagt "han ligger och vilar". Under tiden brukar jag titta mig omkring för att se vart alla patienter är men det visar sig att uppehållsrummet står tomt och alla gamlingar är inne på sina rum. Jag kollar även på personalen som sitter vid ett bord och fikar, jag inser att det är ingen av dem som saknas utan alla sitter där. Alltså sitter alla ensamma på sina rum och om nått skulle hända så skulle dem nog ändå inte bry sig för att om någon skriker eller ropar så låtsas dem som om dem inte hör det. Jag tycker det är rent av skam att mina morfar ska ligga i sin säng hela dagarna när han egentligen behöver få umgås med dem andra och behöva komma ut och få syre för att rent av hålla sig vid liv och inte känna sig helt ensam. Det är förjävligt att dem näst intill varje gång har smutsiga kläder på sig och när jag kollar i min morfars "lägenhet" och drar fingrarna längs tv och andra saker så ser jag hur jäkla mycket dam som gömmer sig där. Jag öppnade även hans garderober och kollade ifall hans kläder såg någorlunda rena och hela ut. Alla hans kläder och då menar jag alla, var intryckta i garderoben, ostrykna och skrynkliga. I hans tvättkorg fanns ingenting och då undrade jag hur ofta tvättar dem hans kläder egenligen. Hans badrum var skitet det såg ut som om ingen hade städat där på minst en månad. Det värsta av allt är att mina morfar betalar över 9000:- i månaden för att bo på detta hemmet. Jag tycker det är så jävla sjukt hur människor i dagens samhälle behandlar dem gamla, det är faktiskt dem som har byggt upp vårt samhälle till hur det ser ut idag, det minsta dem förtännar är att få vettiga sista år efter att ha slitit under alla år med att försörja sin familj och dylikt. Om jag ser att dem sitter ner nästa gång jag kommer dit och att min morfar ligger i sin säng så kommer jag fråga dem hur de egentligen behandlar deras patienter, våra släktingar. För om jag hade vetat all sanning så hade jag nog hellre valt att ta hand om honom själv, för att jag tycker att alla äldre människor förtjänar att leva sina sista år så bra det bara går!




Kommentarer
Postat av: fanny troell

Vart ligger han ?

Pålsbo var jätte bra när min morfar låg där.

Fasen va arg jag blev när jag läste detta !

puuusssssss :)

2010-10-14 @ 19:47:06
Postat av: nellie

svar: Patrikshill tror jag det heter. Okej, ja visst vlir man!

2010-10-14 @ 20:56:36
Postat av: iiissa

bra skrivet!

2010-10-15 @ 11:57:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0